Je možné zjednodušit e-mailovou komunikaci?
E-mailová korespondence přebrala úlohu nejdůležitější formy komunikace ve firmách i v soukromí. V práci jde o nejdůležitější komunikační kanál. Každý den se prokousáváte desítkami či stovkami e-mailů a další sami píšete. Také vás rozčilují e-maily, které přicházejí a nemají pro vás žádnou hodnotu? E-maily, které jsou nepřehledné, které musíte celé pročítat a na konci zjistíte, že v nich je pouze jedna důležitá informace? Jak zajistit, aby byla e-mailová komunikace efektivní a nekradla čas a energii?
Řiďte se následujícími základními pravidly. Pokuste se pravidla zavést do firemní e-mailové kultury.
Co nástrojem získáte?
- budete psát krátké, stručné, přehledné e-maily
- eliminujete e-maily, které pro vás nemají přidanou hodnotu
- s e-maily se vám bude snadněji pracovat
- ušetříte svoji energii a čas
Jaké cíle si stanovit?
- soustředit se na výstižný předmět e-mailu
- do pole „Komu“ dávat pouze ty osoby, od kterých očekáváte aktivitu
- do pole „Kopie“ dávat pouze osoby, pro které je informace potřebná
- v jednom e-mailu posílat pouze související informace
- doporučit ve firmě zavedení pravidel e-mailové komunikace
Pravidla efektivní e-mailové komunikace
- PŘEDMĚT
- ADRESÁT
- KOPIE
- ODPOVĚDĚT VŠEM
- PŘEPOSÍLÁNÍ
- ODPOVĚĎ DO 2 DNŮ
- DŮLEŽITÉ
- STRUČNOST
- JEDEN E-MAIL = JEDNA INFORMACE
- PŘÍLOHY
- POTVRZENÍ PŘÍJMU A SPLNĚNÍ
- PODPIS
1. PŘEDMĚT
Předmět je nejdůležitější část e-mailu. Podle předmětu příjemce:
- usuzuje na obsah e-mailu
- přiděluje mu důležitost
- hledá související informace
Správný předmět:
- stručný - často není vidět celý
- výstižný, aby bylo zřejmé, o co jde
- je vodítkem k pochopení obsahu, požadavku, přidělení důležitosti
- e-mail bez předmětu neposílejte, příjemce naštve
2. ADRESÁT
- e-mail posílejte opravdu jen lidem, nebo skupinám, kterých se týká
- pokud posíláte e-mail více lidem, vysvětlete hned v první větě, koho přesně se týká a proč
- pokud rozesíláte e-maily více lidem a nechcete ostatním zpřístupnit jejich adresy, vytvořte si skupinu adresátů a zadejte ji jako celek, předejdete nepříjemnostem a řešením stížností
3. KOPIE
- kopie znamená, že e-mail posíláte pouze „Na vědomí“ nebo „Pro informaci“
- od osob v kopii neočekáváte žádnou odpověď ani spolupráci, pokud ano, dejte je do pole „Komu“
- lidem v kopii šetříte čas, protože jim bude jasné, že se od nich neočekává žádná aktivita
4. ODPOVĚDĚT VŠEM
- používejte pouze ve výjimečných případech
- pokud použijete tuto funkci, raději si projděte všechny adresáty, abyste nebyli překvapení, kdo všechno odpověď dostane
5. PŘEPOSÍLÁNÍ
- umazávejte nepotřebný text
- odstraňujte zbytečné přílohy
- celý text přepošlete pouze v případě, že do diskuze je vtažen nový účastník, dostanete ho tak „do obrazu“
6. ODPOVĚĎ
- snažte se odpovědět nejpozději do 2 dnů
- pokud někdo dlouho neodpovídá vám, neposílejte řadu dotazů, co je s odpovědí, efektivnější bude zatelefonovat
7. DŮLEŽITÉ
- když budete takto označovat každý e-mail, nebude adresát číst žádný
- označením pomáháte v rychlejší orientaci mezi e-maily, dáváte mu prioritu
- označením sdělujete adresátovi, jak rychle má reagovat
8. STRUČNOST
- sdělení pište krátce, výstižně
- sdělujte pouze relevantní informace
- pište v odrážkách nebo v krátkých odstavcích
- šetříte tak čas sobě i adresátovi, jak psát krátce si můžete nastudovat v nástroji Zbytečné mluvení a psaní
9. JEDEN E-MAIL = JEDNA INFORMACE
- v jednom e-mailu posílejte pouze jednu informaci nebo informace spolu související
- e-mail se snadněji přeposílá
- jednoduše se z něj udělá položka do seznamu úkolů
- usnadníte dohledávání
10. PŘÍLOHY
- používejte standardní formáty
- objemné přílohy neposílejte, ukládejte je do úložiště dat
- pokud má příloha pouze pár řádků, dejte ji raději do těla e-mailu
11. POTVRZENÍ PŘÍJMU A SPLNĚNÍ
- vždy potvrzujte žádost o schůzku
- potvrzujte příjem a splnění úkolu, ušetříte tím čas odesílateli
- u e-mailů s důležitými informacemi, kde potřebujete mít jistotu, že adresát informace obdržel, si vyžádejte potvrzení, předejdete případnému dohadování v budoucnu
12. PODPIS
- u formálních pracovních e-mailů používejte celý podpis, který obsahuje titul, jméno, příjmení, funkci, název společnosti, a pouze kontakty, na kterých vás adresát zastihne
- při komunikaci uvnitř firmy stačí zkrácený podpis v podobě jména nebo jména a příjmení
Zlepšení práce s e-maily dosáhnete také s nástroji E-mailové schránky a Třídění e-mailů a systém složek.
SHRNUTÍ
- nejdůležitější částí e-mailu je předmět
- neposílejte e-mail zbytečně mnoha lidem, pečlivě volte adresáty
- buďte struční a výstižní
- pište v odrážkách nebo krátkých odstavcích
- objemné přílohy dávejte do úložiště dat
- pozdravte, poděkujte, rozlučte se