Nezáleží na tom, co prodáváte. K uzavření obchodu vede vždy 7 nezbytných kroků. Jen zřídka se stane, že lze některý z nich vynechat. Abyste se stali profesionálními obchodníky, měli byste je „mít v malíčku“. Jste-li v některém z nich slabší či nejistí, můžete jako obchodník přežívat, ale nikoliv být opravdu úspěšný.
Jak zdatný jste obchodník, si můžete otestovat zde.
- KOMU PRODAT? – v prvním kroku je nezbytné především dobře znát svůj produkt. Jak jinak byste mohli vůbec tušit, kdo by jej mohl chtít koupit?
- ŽÁDOST O SCHŮZKU – e-mailem, telefonem, dopisem…
- HODNOCENÍ ZÁKAZNÍKA – tzn. ujistit se, že potencionální zákazník je schopný a také ochotný produkt koupit.
- PREZENTACE PRODUKTU – je jádrem každého obchodu. Tento krok vám zabere pravděpodobně nejvíce času, proto je důležité nevynechat krok č.3.
- VYJEDNÁVÁNÍ – v tomto kroku musíte vyvrátit zákazníkovy námitky, překonat jeho obavy, zodpovědět jeho otázky…
- UZAVŘENÍ OBCHODU – po předchozích dvou krocích je čas obchod uzavřít. Kupodivu se jedná o druhý nejčastěji opomíjený bod.
- ŽÁDOST O DOPORUČENÍ – na tento krok bohužel obchodníci zapomínají nejčastěji. Pravděpodobně v nějaké euforii z uzavřeného obchodu a ze strachu, aby si zákazník své rozhodnutí nerozmyslel, sbalí si své věci, a co nejrychleji zmizí.
http://sales.about.com/od/salesbasics/tp/The-Seven-Stages-Of-The-Sales-Cycle.htm