Jak neobrůst mechem na obchodním jednání?
Často uváděným zlodějem času jsou jednání, která se táhnou do nekonečna a nevedou k plánovanému cíli. Partner v jednání neustále odbíhá od tématu, dokola omílá již projednané záležitosti, dochází na osobní ataky a rozjitřené emoce. Uzavření dohody či podepsání smlouvy je v nedohlednu.
Co nástrojem získáte?
- úsporu času
- rychlejší dosažení cíle jednání (dohody, podpisu, získání informací)
- dokážete rozpoznat signály, kdy se z jednání začíná stávat pouze zloděj času
- předejdete nejčastějším nešvarům zdlouhavých jednání
Jaké cíle si stanovit?
- provést pečlivou přípravu, ať už jednání povedete vy nebo budete jen jeho účastníkem
- zajistit, aby se účastníci jednání drželi tématu
- odmítnout osobní výpady
- sledovat neverbální komunikaci
Co vám pomůže?
- Příprava
- Strukturované vedení
- Uvědomit si, jaké jsou nejčastější nešvary dlouhých jednání
1. PŘÍPRAVA
Důkladná strukturovaná příprava na jednání zajistí, aby jednání bylo efektivní. Co je vhodné udělat před jednáním?
-
určete realistický cíl jednání, jednání mohou sloužit
- pouze k výměně informací
- k vyjasnění a budování vztahů
- k sestavení společného plánu
- k uzavření dohody, k podpisu smlouvy
- stanovte strategii
- rozepište kroky
- udělejte realistický časový plán
- počítejte s časovým prostorem pro vyjádření všech účastníků jednání
- připravte jasný strukturovaný koncept
- koncept, program a časový harmonogram zašlete druhé straně jednání předem k připomínkám a odsouhlasení, abyste předešli změnám na poslední chvíli na začátku nebo i v průběhu samotného jednání
- ujistěte se, že na jednání budou lidé s patřičnými kompetencemi a rozhodovacími pravomocemi, není nic horšího, než když klient sdělí, že rozhodnutí v řešené záležitosti není v jeho možnostech
- připravte se důkladně na avizované téma
- udělujte si stručné strukturované poznámky
- ujasněte si vaše kompetence, rozhodovací pravomoce
- respektujte program a stanovený čas na jednání
TIP
V rámci přípravy se vyplatí pamatovat i na možné pasti, které na vás druhá strana může chystat. Často některé z nich dopředu odhadnete a můžete se na ně připravit. Vhodnou reakcí a dobrými argumenty dokážete jednání velmi zrychlit. Stejně tak, pokud tušíte, jakou vyjednávací strategii zvolí klient, můžete si i vy připravit strategické manipulativní kroky. Například vykreslit klientovi v černých barvách, co se může stát, když nebude dohoda uzavřena.
2. STRUKTUROVANÉ VEDENÍ
- dodržte přesný čas a dobu trvání porady
- upozorněte i ostatní na dodržení časového programu
- požadujte po všech stručné a přesné reakce
- „povídálky“ slušně a asertivně zastavte
- „odbíhače“ od tématu slušně a asertivně vracejte k bodům jednání
- připomínejte stále cíl jednání
- odmítněte osobní výpady, předejdete návalům emocí, které by se ventilovaly
- osobní výpady a emoce opouštějí věcnou rovinu jednání, nevedou k cíli, ztrácíte čas
- sledujte především neverbální komunikaci, podle ní můžete volit své reakce a měnit průběh jednání
- svou verbální i neverbální komunikací přispívejte ke zdárnému průběhu
TIP
Pokud jednání i přes vaše veškeré snahy nevedou k cíli, je vhodné je přerušit a pokračovat později. Někdy stačí hodina, dvě, jindy je třeba jednání odložit i o pár dní. Mezitím si obě strany ujasní své strategie, uklidní se emoce a pokračování bude efektivnější.
3. NEJČASTĚŠÍ NEŠVARY DLOUHÝCH JEDNÁNÍ
- mlžení, mlží se tak dlouho a ve všem, že už nikdo neví, co je vlastně pravda a jaký je cíl
- neřeší se hlavní téma, cíl jednání, ale „chodí se okolo horké kaše“
- neochota ustoupit, stále dokola se opakují postoje a argumenty, které nevedou k vyřešení
- neustálá manipulace všech a všemi
- skákání do řeči nebo naopak mlčení
- osobní ataky, rozjitřené a negativní emoce
- mnoho účastníků a nevyjasněná strategie vede k mnoha úhlům pohledu a k dalším možným variantám řešení nebo nabídek
- účastníci bez kompetencí cokoliv rozhodnout
SHRNUTÍ
Pokud jednání připravujete a vedete:
- věnujte čas pečlivé přípravě
- určete cíl, strategii, program, časový harmonogram
- cíl a program dopředu odsouhlaste s druhou stranou
- zajistěte účast kompetentních osob
- požadujte stručné a přesné reakce
- odmítněte osobní ataky
- sledujte neverbální signály
- směrujte jednání k cíli