Jak se dokonale sladit s koučovaným
Uvažovali jste o tom, jak nejlépe navázat a udržet vztah v procesu s koučovaným?
Co nástrojem získáte?
- znalost základní techniky koučovacího procesu
- klíč k vytvoření důvěryhodné atmosféry s koučovaným
- návod, jak a co zrcadlit a na co nezapomenout
Jaké cíle si stanovit?
- sledovat, jestli a jak se vzájemně zrcadlí lidé v mém okolí
- prověřit, nakolik dokážu, nejdříve mimo koučovací proces, zcela nenápadně zrcadlit druhé
- soustředit se plně na koučovací proces a k tomu vnímat verbální i neverbální chování koučovaného, abych co nejvíce podpořil náš vztah
4 zdroje zrcadlení
- Tělo
- Dech
- Slova
- Hlas
Využití techniky
Technika zrcadlení se využívá nejen pro důvěrnější, důvěryhodnější vztah s koučovaným, ale také pro lepší procítění, vnímání situace koučovaného koučem. Je to jedna z velmi silných technik, je dobré ji předem trénovat, třeba mezi známými při hovoru v hospodě (aniž byste je však předem informovali), získáte tak větší jistotu a můžete si ji užívat.
TIP
Prostor mezi koučem a koučovaným
1. Tělo
Všímejte si řeči těla koučovaného a nenápadně se po něm opičte – zrcadlete, buďte jeho věrným obrazem v imaginárním zrcadle - někdy stačí jen na chvilku. Nebuďte křečovití, jen jemně, uvolněně, s mírným časovým odstupem, zcela nenápadně napodobujte jeho gesta.
- Pohyby očí, směr pohledu – on se dívá vlevo, vy vždy jen na chvíli tam kam on, tedy z vaší strany vpravo.
- Postavení trupu – předklon, záklon.
- Napjaté, strnulé tělo.
- Výraz tváře, vážnost, např. mračí-li se, empaticky, jemně se rovněž malinko zamračte.
- Kam směřují jeho ruce – např. zkřížené, založené, sepjaté nebo jedna na stole, druhá pod bradou.
- Hlava otočená bokem.
- Zamračená, strnulá, uvolněná, usměvavá tvář.
- Zkřížené či nezkřížené nohy, jejich směřování.
2. Dech
Vnímejte rytmus dechu koučovaného a přizpůsobte mu zcela nenápadně své dýchání.
- Hluboké, klidné dýchání.
- Povrchní, rychlý dech.
- Téměř neznatelný dech.
3. Slova
Opakujte důležitá slova koučovaného v souvislosti s jeho cílem, tedy s tím, s čím přišel, kam chce dovést, co chce.
Příklad
Koučovaný: „Chci být v práci spokojený.“
Kouč: „Chcete být spokojený. Zajímá mne, co je to pro vás konkrétně být spokojený.“
Koučovaný: „Zachovat klid i v nepříjemných situacích.“
Kouč: „Jak to vypadá, když se podaří zachovat klid? Co to přesně znamená zachovat klid?“
Během celého procesu koučování podle potřeby znovu kontrolujeme jeho správnost právě dotazem na významná slova, která jsme vypozorovali hned na začátku.
Kouč: „Takže když uděláte to, co jste si teď naplánoval, jak poznáte, že jste zachoval klid? Nakolik pak budete spokojený?“
TIP
První sdělení koučovaného často bývá pro něj to nejdůležitější, nejvýznamnější.
4. Hlas
Použijte podobný tón hlasu a rytmus řeči koučovaného.
- Hlubší, nebo vyšší.
- Tišší, nebo hlasitější.
- Pomalejší, nebo rychlejší.
Technika zrcadlení je přizpůsobení se tempu druhého člověka, naladění se na jeho osobu. Zrcadlíme gesta, dech, významná slova, hlas a navazujeme tak pro toto sezení co nejdůvěryhodnější, co nejotevřenější vztah, atmosféru porozumění.
SHRNUTÍ
4 zdroje zrcadlení
- Tělo
- Dech
- Slova
- Hlas