Na školeních po celé republice potkávám mnoho nespokojených zaměstnanců, kteří si stěžují na mizerné poměry a špatnou komunikaci ve firmě. Asi si dovedete představit jaká je motivace těchto zaměstnanců. Jasně, že je to dáno povahou člověka, ale z velké míry je také firmou samotnou. Popravdě, nespokojení zaměstnanci převažují nad těmi spokojenými.
Co dělají firmy se spokojenými zaměstnanci jinak? Jedním z rozdílů může být přizpůsobení pracovní náplně schopnostem, dovednostem a zkušenostem pracovníkovi. Říkáte si, to je přece samozřejmost? Bohužel není. Proto se ráda podělím o zkušenost z firmy, která patří mezi těch málo vlaštovek, které pracovní náplně flexibilně přizpůsobují zaměstnancům.
Znám strojírenskou firmu, do které lidé chodí rádi, pracují normálních 8 hodin denně a rádi zůstanou déle, když je potřeba. O firmě hovoří pozitivně, a pokud zmíní něco, co se jim nelíbí, vzápětí uvádějí důvody, proč to tak musí být, vedení totiž umí nepopulární kroky vysvětlit a dobře argumentovat. Do této firmy se noví zaměstnanci přijímají pouze na doporučení. A to i do dělnických profesí. Díky tomu je firemní kultura na vysoké úrovni a loajalita zaměstnanců nezná hranic. I v době, kdy je situace na domácím trhu složitá, drží firma stálý počet cca 100 zaměstnanců. Její vedení neusnulo na vavřínech a hledá další možnosti, jak zajistit firmě prosperitu. Opravdu to není pohádka, firma skutečně existuje, na severu Moravy.
Nedávno jsem měla možnost popovídat si s jejím majitelem. Samozřejmě jsem se ptala, jak je možné, že jejich zaměstnanci by za firmu dali ruku do ohně? Odpověď byla tak prostá, že mi až vyrazila dech: "Už mezi uchazeči hledáme lidi, kteří odpovídají naší firemní kultuře. Pokud má uchazeč dobré doporučení, ptáme se ho v začátku, co mu jde nejlépe, co by chtěl dělat a podle toho mu u nás ušijeme pozici na míru. Nejde to vždy stoprocentně. Ale je to dobrý začátek. Nesnažíme se naučit je za každou cenu něco, na co nemají vlohy. Nakonec bychom byli nespokojení my i zaměstnanec. Stavíme na tom, co už lidé umí, povzbuzujeme je, oceňujeme to, co se jim povede, v další fázi je vzděláváme. Ne, že by se struktura a organizace firmy přizpůsobila lidem, ale hledá se nejlepší kompromis. Respektujeme lidi a to co firmě přináší. Lidé se potom cítí být potřební a součástí celého týmu." V této firmě není práce s lidmi pouhými planými řečmi. Tak trochu mi tento přístup připomíná filozofii svobodných firem. Blýská se snad na lepší časy?
Co můžete udělat pro loajalitu zaměstnanců?
1. Hledejte lidi, kteří odpovídají vaší firemní kultuře.
2. Ptejte se uchazečů i zaměstnanců, o jakou práci mají zájem. Co jim jde nejlépe?
3. Ušijte jim pozici na míru podle jejich talentu, schopností, dovedností a zkušeností.
Další články »