„Vadí mi, že jsou na nás lidi hodně nepříjemní.“, zmínila Radka, která pracuje jako prodavačka v řeznictví. „Někdy mám pocit, že si na nás přišli vylít zlost. Máme jednoho pravidelného zákazníka, který vždycky chce přesně 20 dkg šunky. Když je tam víc, rozčiluje se, že chtěl přesně, a že kdyby chtěl více, tak by si přece řekl. Jenže ono to nejde dát vždycky úplně přesně, každý plátek je jiný. Už když ho vidím přicházet, mám automaticky po náladě.“
„Já ho znám taky,“ přidala se Martina, „ale už jsem s ním v pohodě. Asi tak dva týdny zpátky, když jsem ho viděla přicházet k pultu, zaučovala jsem zrovna mladou kolegyňku. Říkala jsem si, že by nebylo nejlepší, aby na ni spustil tak jako na nás. Proto jakmile přišel, usmála jsem se na něj a novou kolegyni mu představila slovy, že je tady nová, zaučuje se a že potřebuje, abychom na ni byli příjemní. Chvíli na nás koukal, a když se ho kolegyňka zeptala zda může nechat 22 dkg, usmál se a řekl, že ano. Od té doby chodí a říká nám kolem 20 dkg šunky.“
To, co Radka popisovala, zažívá většina z nás, jen v jiných situacích. Každý máme své „osoby“, se kterými se nám domlouvá nějak „hůře“. Nepříjemné situace jsou navíc spojeny s domněnkami a předpoklady, které poté ovlivňují naši komunikaci s druhými.
Každý máme v hlavě své problémy a často si ani nemusíme uvědomit, jak nepříjemní na své okolí jsme. Pokud někoho takového kolem sebe máte, zkuste napřed změnit svůj postoj a přístup, možná to zabere. Někdy stačí drobná změna našeho chování a výsledek se dostaví sám, tak jako se to stalo v případě Martiny. Ostatní lidé většinou zrcadlí nás samotné a pokud něco změníme u sebe, změní své chování i oni. Tipy, jak rozvíjet vztahovou inteligenci najdete ve stejnojmenném nástroji ze sekce Osobní rozvoj.