Kdykoliv jsem požádán, abych promluvil před skupinou, ať již se jedná o velké shromáždění či menší skupinu, myslím na prezentace Steva Jobse, který byl doslova mistrem prezentace. Spoluzakladatel společnosti Apple se ve svých prezentacích nesoustředil jen na statistiku nebo technologii, ale vždy dokázal prodat jaké benefity produkty společnosti Apple přináší.
Když se pak následně se podívám na Jobsův proslov během Macworld Conference & Expo 2007, během které prezentoval nový iPhone, uvědomím si, že vizuální efekty prezentace jsou použity tak, aby zvýraznily obsah, který je prezentován, nikoliv jen pro vyplnění prostoru či pobavení. Nezáleží pak na tom, jak dlouhá prezentace byla, ale vždy z ní člověk odchází s plným porozuměním toho, co bylo prezentováno. To byl hlavní cíl a záměr Steva Jobse.
Každý z nás si může odnést určité prezentační tipy, kterými nás uchvacoval Steve Jobs. Následujících 5 tipů pochází od Jima Confalona, spoluzakladatele a kreativního ředitele společnosti ProPoint Graphics.
Další tipy na prezentace najdete v sekci Komunikační dovednosti.
1. Definujte zásadní myšlenku své prezentace
Základní myšlenka prezentace udělá prezentaci jasnou a srozumitelnou. Steve Jobs si uvědomil jeden zásadní poznatek o lidské mysli, a to ten, že lidská mysl není schopna zpracovat veliké množství informací najednou. Každá informace, která nepodporuje hlavní sdělení způsobuje ztrátu pozornosti a oslabuje výsledný efekt prezentace. Používejte proto takové vizuální prvky, které budou podporovat cíl prezentace.
2. Uvědomte si, proč vás lidé poslouchají
Vaše publikum je vždy přítomno z nějakého konkrétního důvodu. Pokud si uvědomíte tuhle skutečnosti, můžete připravit obsah prezentace tak, že z publika uděláte velice pozorné posluchače. Stejný obsah může být prezentován mnoha různými způsoby. Jiný použijeme pro majitele firmy, jiný pro zaměstnance, zákazníky či prodejce, zaleží na tom, co publikum očekává, že uslyší.
3. Vytvořte si s publikem osobní pouto
Jobs se vždy snažil vyvolat v lidech z publika emoce, a to i v případě, kdy se jednalo o prezentaci týkající se technických parametrů. Jsou to právě emoce, které vyvolají empatický vztah mezi publikem a prezentujícím. A empatie dělá posluchače více vnímavější vůči tomu, co jim chcete sdělit. což je vaším cílem.
4. Udržujte pozornost publika k sobě, nikoli na prezentaci
Je důležité si uvědomit, že publikum nepřišlo proto, aby sledovalo přeskakující snímky. Jsou zde proto, aby poslouchali a sledovali vás. Udržujte jejich pozornost na své osobě. Udržet pozornost na osobě prezentátora můžete více způsoby. Jedním z nich je například vložení prázdného snímku do prezentace, čímž dosáhnete, že se lidé zvědavě podívají na vás. Mimochodem, byl to právě Steve Jobs, který opakovaně strhával pozornost právě na svou osobu.
5. Poznejte svůj příběh
Obsah prezentace byste měli znát natolik dobře, abyste se vůbec nemuseli spoléhat na podporu promítaných snímků. Steve Jobs byl známý svojí detailní až puntičkářskou přípravou, promyšlenou do poledního detailu, čímž se lišil od ostatních prezentátorů, kteří si chtěli ponechat prostor pro improvizaci a spontálnost. Bez ohledu jaký je váš prezentační styl, dokonalé zvládnutí vašeho příběhu vám přinese luxus klidu a srozumitelnosti, což jsou základní parametry skvělé prezentace.