Odmítnutí bez pocitu viny

Umění odmítání patří k základním asertivním dovednostem. V životě se dostáváme do řady situací, kdy se podvolíme požadavku druhých a následně nás to mrzí. Může se jednat o prosbu kolegy, abyste mu pomohli s pracovním úkolem. Vyhovíte mu, ale sami se dostanete do časového presu.

Důvodem, proč neradi odmítáme, jsou špatné pocity, které odmítnutí doprovází a naše snaha zachovat si dobré vztahy za všech okolností.

Prakticky neustále podléháme řadě vlivů. Rodině, škole a řadě dalších institucí. Učí nás, co je dobré udělat v různých situacích, jak se zachovat, co nedělat atd.
Dělají to obvykle pomocí porovnávání s druhými, což má zásadní vliv na naše sebevědomí. Okolí pak určuje naši hodnotu. Snažíme se být s druhými zadobře, chceme, aby nás ostatní vnímali pozitivně. A aby tomu tak bylo, snažíme se druhým lidem vyhovět. Právě tyto vlivy blokují mechanismus a dovednost odmítnout.

Co je cílem asertivního odmítnutí?

Cílem techniky je umění odmítnout, bez pocitů viny. Bez pocitů viny a obav, co si o nás druzí pomyslí, pokud odpovíme „ne“. Asertivní odmítnutí dále rozvíjí naši schopnost přijmout odmítnutí od ostatních. Bez pocitu frustrace, že druhá strana odmítá nás.

Co nástrojem získáte?

  • o čem je technika asertivního odmítnutí
  • v jakých případech techniku použít
  • jak postupovat při aplikaci techniky
  • rizika techniky

Jaké cíle si stanovit?

  • zamyslete se nad situacemi, ve kterých byste mohli techniku aplikovat
  • zpočátku se zaměřte na odmítání v jednoduchých situacích
  • identifikujte, co vám dělá na odmítání největší potíže
  • kombinujte prosté a empatické asertivní odmítnutí

Tato sekce je nyní zamčená.

  1. Pokud nejste členy BrainTools Clubu, zaregistrujte se zde. Registrace je ZDARMA.
  2. Pokud jste registrovanými členy BrainTools Clubu, přihlaste se zde.

 
« Selektivní ignorování Technika sebeotevření »

Kam dále?

© 2014-2017, BRAIN TOOLS GROUP s.r.o. osobní a profesní rozvoj a diagnostika

Realizace: LOTOFIDEA s.r.o.