Lezeme po žebříku
Jednoduchá pomůcka pro generování nápadů, která využívá neustálého přebíhání od konkrétnějších k abstraktnějším aspektům problému a naopak. Hodí se především k hledání inspirace pro inovaci produktu nebo výrobku, ale dá se využít i v jiných oborech.
Co nástrojem získáte?
- nástroj pro zacílení našeho uvažování
- nový náhled na řešený problém
- nomůcku pro hledání nápadů
- nchopnost nahlížet na problém v nečekaných souvislostech
- nojmenování vazeb mezi kontexty
Jaké cíle si stanovit?
- zaměřte se na aplikaci techniky při hledání inovací a změn
- použijte techniku při hledání nápadů a pojmenování kontextů
- techniku využijte při potřebě vnímat problém v širších souvislostech
Stručná charakteristika postupu
1. Start
Pojmenujte problém (příklad – úkolem je najít nový design pro psací pero)
2. Žebřík nahoru
Najděte obecnější kategorii pro problém (psací potřeby). Najděte ještě širší kategorii, a ještě širší a tak pořád dál. Vytvořte „žebřík“, který problém pojmenuje ve stále širších a širších kategoriích. (psací potřeby, věci na stole, vybavení kanceláře, inventář budovy atd.)
3. Žebřík dolů
Vyerte si jednu z úrovní žebříků a více ji zkonkretizujte. Tentokrát postupujte od abstraktního ke konkrétnějšímu. (vybavení kanceláře – počítač, květináč, koberec, stůl, židle…) Zjistíte, že cesta po žebříku dolů je mnohem jednodušší, než cesta nahoru.
4. A zase nahoru
Z nového seznamu si opět vyberte jednu položku a znovu ji pojmenujte abstraktnějšími kategoriemi (stůl, nábytek, mobiliář, výrobky ze dřeva, výrobky z přírodního materiálu)
5. A zase dolů
Opakujte bod 3 s novou položkou atd.
Zapisujte:
Jakoukoli podobnost s problémem původním, jakýkoli nápad, který vznikne ze srovnání, ihned zapisujte (Pero z přírodního materiálu? Pero ze dřeva? )
Příklad
Problém: Zaměstnanci Františku Novákovi schází motivace a podává slabý výkon. Jak ho motivovat?
Fáze 2. – Lezeme dolů
Fáze 3. – Převedení problému do jiného kontextu
- Co motivuje našeho známého G. Napolitane? Manželka Giulia a syn Federico
- Jaký motivační systém mají ve firmě Spaghettini? Týden dovolené navíc
- Co motivuje zaměstnance v Itálii? Siesta mezi 12.00 a 14.00
- Na co slyší Italové? Fotbal, víno, hudba, láska
Fáze 4. – Generování nápadů pro jiné kontexty
Jak motivovat Giorgia Napolitane?
- Lístky na AC Milan, Předplatné do La Scaly, Dovolená ve Finsku, Prodloužení siesty, Zaměstnáme mu manželku, Zaplatíme Federicovi studia na univerzitě v Padově
Fáze 5. – Převedení nápadů z jiných kontextů na náš problém
- Lístky na AC Milan - Příspěvky na sportovní aktivity, permanentka do bazénu
- La Scala - Volňásky do multikina
- Dovolená ve Finsku - Příspěvek na dovolenou
- Prodloužení Siesty - Více dovolené, stravenky
- Zaměstnání manželky - Zaměstnáme manželku, home-office, Poukázky do Salonu krásy
- Federico na studiích - Příspěvky na dětský tábor, příspěvky na studia, jazykové kurzy
Fáze 6. – Výběr řešení z generovaných nápadů
- Pro našeho nemotivovaného zaměstnance Frantu Nováka navrhneme motivační systém, který mu umožní v případě splnění pracovních cílů a překročení plánu sadu zaměstnaneckých benefitů, ze kterých si vybere ty, které by mu nejvíce vyhovaly.
ÚKOL
- Pojmenujte alespoň tři problémy, se kterými se v současné době potýkáte.
- Problémy mohou být v práci, nebo v osobním životě či ve vztazích, záleží jen na vás.
- Aplikujte metodu LADDERINGu na každý ze stanovených problémů a hledejte inspiraci pro řešení.
- Nezapomeňte nás informovat o úspěšnosti vašich poklusů.
SHRNUTÍ
LADDERING je jednoduché vodítko pro vedení našeho uvažování. Jeho základním principem je propojování kontextů řešeného problému. Podstata spočívá v hledání inspirace pro nápady a řešení našeho problému v oblastech, které jsou významově blízké.